23 July 2012

Review #1

Berjumpa lagi dalam ramadhan ke 3. betul dak? semoga dapat menjalani ibadah dengan baik dan istiqamah. Lupa terus aku tentang nak review buku yang aku beli itu hari. biasalah sibuk dengan kegiatan duniawi.

Tentang buku terfaktab edisi kedua ni nampak matang dari pertama. kalau korang nak order boleh pergi terus ke lejenpress ataupun memandu hingga ke kedai mereka di subang jaya. pandai pandai lah korang gugel. tak kan aku nak bagitahu jugak. kemon, aktif sikit bulan puasa ni.

Terfaktab dua ni sambungan kisah cinta dari zaman bujang sampai lah kahwin. sebab tu tagline beliau 'nakal tapi halal'. buku ni elok dirujuk bagi orang orang yang asik putus cinta dari kecil sampai ke tua. boleh juga dibuat panduan mengajar. kahkah. hoi, kau ingat ni cikgu sekolah ke apa.

Bab paling aku ulang banyak kali baca si penulis bukan penggoda tajuknya kawan baik jadi kekasih dan terus bernikah. skema betei penulisan aku. ahhh, pedulikan.

Muadz dan fira hanyalah kawan biasa. fira yang ditunjukkan dalam ni sama watak dengan aku. ganas, cun, *elehh, kau cun ke? kasar. dan sebab tu si fira tidak ada pakwe mungkin sebab dia malas nak fikir. akhirnya si fira mencabar muadz untuk datang kerumah pada mungkin sebagai ziarah tapi didalam hati muadz memang ada niat nak merisik si fira ni. kau nampak tak?

And the last, fira update status di fb 'susah susah cari jodoh kat merata tempat, last-last kawen dengan kawan baik sendiri. daripada kawan bertukar menjadi kahwin. inikah dinamakan jodoh?'  ramai juga yang memberi komen antaranya, 'why men and women can't be friends'. banyak jugaklah komen tapi korang belilah sendiri buku. penat aku nak taip. fira pergi istikharah untuk menerima jawapan dari Dia maka terungkailah segala apa yang tersembunyi selama ni.


#######


" Fira, aku..errr..saya..I..abang nak ucap terima kasih sebab sudi terima abang yang banyak kekurangan ni. " fira masih menunduk dibirai katil. muka dah mula panas dan merah. hati takyah cakap la. macam tak percaya pun ada. kawan baik sendiri dah bertukar jadi status suami orang. biar betik.

Fira tersentak apabila merasakan ciuman hangat dipipinya. pantas digosok dan ..... " hoi! apa suka suki kau je nak cium orang ha? "

" Suka hati aku la nak cium bini aku sendiri. " muadz menyambung ciuman itu dengan ketawa besar.

Muadz dan fira berkahwin. nampak tak kerja tuhan tu macam mana? orang kata, jangan benci sangat tak boleh, jangan sayang sangat pun tak boleh. cukup sedang sedang je. aku nak je sambung dialog ni, memandangkan bulan puasa takut terbatal lak puasa korang. elok beli sendiri dan baca. kahkahkah.










WR : aku beli sebab ada antara kawan kawan suka menceritakan kisah cinta dan mintak pandangan dari aku. kira boleh jadi cikgu cinta kot. kot lah.

34 comments:

  1. den ghisau kok ado yg akan membatalkan poso masing-masing apobilo membaco buku nih, dan kau sebagai cikgu kono tanggungjawab, kahkahkah

    p/s : paneh amek harini, tapi ghajin kau apdet blog yo? apo rahsio bhai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkahkah. kau diam anon. sekali aku lempang bertubi tubi buat kau terus nak bukak puasa kang

      Delete
  2. Buku sekolah pinjaman pun saya tak baca, inikan pula buku dibeli dengan duit sendiri. Keh3.

    ReplyDelete
  3. ni yg rasa nak kawen laju2 nih...buleh cium bini hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau bab cium laju je. haha. hah apa lagi. kawen cepat

      Delete
  4. nak beli la. hari tu dak aqram suruh beli, tak beli pun lagi

    ReplyDelete
  5. Wadi, belanja gua buku ni boleh?

    boleh laaaaa

    ReplyDelete
  6. hurmm..cikgu,saya budak bawah umur..kena berfikir panjang sikit la untuk beli buku ini..hehe..

    ReplyDelete
  7. ermmm...serupa la...hahahahaha...leh jadikan hadiah kawen kot..kahkahkah:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. silakan. lagi pun harga berbaloi. hihi

      Delete
  8. aku rasa stakat ni aku nak kumpul duit beli baju selai dua dulu

    ReplyDelete
  9. nakal tapi halal ni tak beli lg . yg kitab terfaktab pertama je dh baca. lg tebal dr sebelum ni ke wadi ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam sama je tapi tebal sikit kot. cuma isi mantap sikit.

      Delete
  10. makin ramai blogger suka buku keluaran Lejen Press ya :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. blogger yg low profile macam saya kot suka. Haha

      Delete
  11. nampak macam best je.. nak pinjam boleh??? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang best. boleh tapi 1 hari rm5. haha. aci kan

      Delete
  12. dr bujang sampai kawin.perghh kompom anjang la story

    ReplyDelete