21 May 2011

Ego Si Katak

Assalamualaikum





Tiap kali nak update mesti aku tengok line. sebab ape? sebabnye line macam haramjayyy. tak tau la berok aku ni ade masalah ke atau berok ni saje dengki ngan aku. ape ape jela. entri kali ni aku nak muhasabah sikit. yela, kadang kadang kite ni sangat leka. manusia kan. cepat aje terlupanye. aku pon macam tu jugak. tadi aku belek belek majalah kat rumah. sekarang mood hepi sebab asyik balik je. mentang mentang kolej kau dekat. kejenye balik jela. mak ayah pon bosan tengok muka aku.




Oke, sambung balik. ini sebuah cerita. aku suke kongsikan bagi sesiapa yang pemalas nak bace buku mcm aku =.=' kisahnye seekor katak yang tidak hensem dengan papa beliau.






Seekor anak katak pulang ke pangkuan papanye dengan tercungap cungap 



Anak katak : "saya baru pulang daripada bermain di sawah padi tadi. saya jumpa seekor binatang namenye kobau."

Papa katak : "ahhh, ape nak dihairankan?" kata papa katak walaupun sebenarnye dia tidak pernah melihat kobau

Anak katak :" kobau sangat besar paa"

Papa katak : "ahhh, ade sebesar ini tak?" tanya papa katak sambil mengembungkan perotnye

Anak katak : "tak papa, lebih besar lagii....."

Papa katak : "ada sebesar ini lagi?" kata papa katak sambil membesarkan lagi perotnye yang tidak berapa cantik itu


Anak katak menggeleng gelengkan kepalanye. papa katak bertambah geram dan marah


Papa katak : "ade sebesar iniii?" sambil membuat perotnye menjadi sangat besar sehingga nafasnye tercungap cungap dan mengah


anak katak terus menidakkannye. perot papa katak  dikembungkan lagi. begitulah berulang ulang kali hingga..........


poppp!!


perot papa katak meletop. papa katak pon mati *sadiss anaknye kebengongan kebingungan, mengapa papanye sanggup mati hanya kerana menandingi 'KEBESARAN' seekor kobau yang comel












ingat kau bosa aku takot?













kesimpulan : berlagak kaya menjadikan kite papa. not papa (ayah) oke. ada pihak yang begitu beria ia ingin mempromosi atau menunjuk nunjuk kekayaannye padahal ahli hikmah mengungkapkan, jika seseorang perlu memberitahu orang lain yang beliau kaya, dia sebenarnye tidak kaya. tapi adalah KAYAP *oke, ayat aku tambah. perlukah Bill Gates misalnye memberitahu dunia yang beliau kaya? ironinya, ramai si kaya 'jadi jadian' yang menanggung hutang secara diam diam atau hidop menjadi penipu (conman) sepanjang zaman atau terpakse mati sebagai seorang miskin pada akhir hayat beliau...............................


































p/s : aku penah jumpa orang macam ni. tapi malas nak bersuara kerana susah hendak kalahkan percakapan orang yang tak dak ilmu. ouhh ye. zaman dah moden. katak pon panggil PAPA. kelassssssss gitu







No comments:

Post a Comment