17 June 2011

McD dibulan Rejab

Assalamualaikum





Macam terkejot je aku bangun pagi pagi buta ni. Jumaat pulak tu. ye, sebab jumaat la hari memang aku takde kelas. syok la sape takde kelas macam aku kan? Ye ye je kau tu wadi. padahal memang susah nak bangon. lagi lagi pagi memang syok laa keje membuta. aku tak leh tido sebab malam tadi tetibe angin kus kus aku datang. kalau dah datang memang tak la. satu badan tak leh tido. asik ' erkkk, erkkk, erkkk ' keluarkan angen. tula penyakit kau. ouhh, lagi satu nak bagitau ni. maaf lagi je keje kau wadi. hahaha. mane taknye asik lambat je update blog. memang betol betol busy wei. 





Nasib baik la ade Spontaneous Thursday ngan Wordless Wednesday ni. boleh la aku update sikit sikit. sape yang belom tahu lagi sile klik sanun ye. Terima kasih la admin bagi idea mujarab ni. ermmm, hari senin lepas. uhhh berlepas lepas bai. aku sempat la puase rejab untuk dua hari. yela, nak makin dekat dengan ramadhan kan. baik praktik awal awal. bila dah puasa ni, nafsu nak makan tuh bermaharaja lawak lela pulak. mase aku tak puasa sume bende tak nak makan. tu yang berangin angin bagai. situasi macam ni mesti kene kat anda semua kan? tipu la kalau takde nafsu makan. aku yang kering lagi papan ni pon still ade.





Mase first puase pagi senin tu, sahor aku macam biasa. just makan roti campur jem, tuna dengan lady choice. aku kalau sahur makan tu je. kat rumah pon same. tak lalu la kalau tetibe ade kat mulut nasi segumpal. telan. campur ngan lauk pauk piuk memang sumenye sedap belaka. tapi aku tak leh nak masok pepagi makan bende alah tu. dari dulu lagi. biasa laaaaa tekak amerika. *tak payah nak amerika sangat. 





Masok dah petang sikit tetiba ade membe aku pulakkkkk publish gambar McD kat pesbuk aku. study kat oversea bai. kau jangan main main. aku pon tak pernah pegi sabah even situ pon panggil oversea. hahaha. beliau punye McD agak besar sebab kondisi orangnye agak tebal juga. *jangan sentappp bro. entry ni memang aku nak tujah kau. kahkahkah. dah memang aku DAH LAMA tak hadap burger McD tu. ade la dalam 5 bulan lebih. elehhhhh, baru 5 bulan dah kecoh kau. ahhhh dulik ape aku. aku yang nak makan. sekali, bile bukak puasa kami berempat makan McD kt nilai, noghori similan. biasa la dok bangi pegi mana mana pon dekat. BANGI kan powerrr. 




Sekali bukak puasa tu, memang aku teruja abes sebab dapat makan favourite burger yang dari dulu aku tak pernah tukar menu sampai sekarang. iaituuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu :



























' DOUBLE CHESSE BURGER '



todiaaaa sos kau wadi. kemain makkk





eh eh, memanja lak kau jang. yg speky tu dah kawen ye. hrp maklum.



ngan kak jan yang kecik lagi tembam



yang ni mak bu punye. gambar beliau pakai spek kt atas td







ni dua makhluk punye td. bajet diett. tapi belasah gak aku punye nugget. kahkahkah




yeahhh, tepat sekali. aku pon tak tau nape memang gian aku terhadap burger ni membuak buak. dah tu, member aku plak pegi publish gambar yang same. sape tak sentapp bai tengok. lagi lagi McD beliau yang BESAR lagi TEBAL lak tu. aku pon melantak la sepuas puas hati. laju betol aku makan sampai tak pandang kiri kanan depan belakang. lagi pulak aku puasa. tak pela, sekali sekala nak makan mahal. lagi pon aku habis tau makan. sikit pon tak de tinggal sisa. wadiii, biasa la. sape tak kenal. okehh, before nak tutup blog, nak share la sikit fadhilat berpuasa dalam bulan rejab. maybe ade yang dah tau tapi tak pe. aku nak sharing gak. SHARING IS CARING kannnnnn. 





Sabda Nabi S.A.W :

Bulan Rejab bulan Allah, Bulan Sya'aban bulanku & bulan Ramadhan bulan umatku. 


Kemuliaan Rejab dengan malam ISRAK MIKRAJnya, Sya'aban dengan malam NISFUnya Ramadhan dengan LAILATUL-QADARnya.

Malam awal Rejab mustajab do'anya.(Dalam Kitab Raudhah Iman Nawawi)

* Puasa sehari pada bulan Rejab mendapat syurga tertinggi (Firdaus).

* Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.

* Puasa tiga hari pada bulan Rejab dijadikan parit yang panjang, yang menghalangkan dia keneraka (panjangnya setahun perjalanan).

* Puasa empat hari pada bulan Rejab diafiatkan daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah Dajal di hari kiamat.

* Puasa lima hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur.

* Puasa enam hari pada bulan Rejab, keluar kubur bercahaya muka.

* Puasa tujuh hari pada bulan Rejab, ditutup daripada tujuh pintu neraka.

* Puasa lapan hari pada bulan Rejab, dibuka baginya lapan pintu syurga.

* Puasa sembilan hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu, MENGUCAP DUA KALIMAH SYAHADAH tidak ditolak dia masuk syurga.

* Puasa 10 hari pada bulan Rejab Allah jadikan baginya hamparan perhentian di Titian Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu di hari kiamat. 







tu jelah kot aku nak sampaikan. kalau salah, sile betolkan ye. aku tak reti sangat bab agama lagi. kene cari ruang nak tambah kan ilmu. yang ade ni pon cenonet je. ada banyakkkkkkkk sangat kelebihan bulan rejab ni. cari cari kat tenet pon ade gak. sempena bulan baik ni, meh la kita sesame berpuasa untuk mencapai keredhaan dan kebahagian dari-Nya. AMINNNNNNN :)



























Wadi Rede : malam ni ade dinner fakulti. tema tradisional. makan lagi. baju ape aku nak pakai ha? tak kan kain batik kot. ngeeeeeeeee *xpenah pakai beb

No comments:

Post a Comment